Så hittar du rätt gåva att ge bort

Här är nya matematiska formeln

Hitta rätt present med en ny, matematisk formel. Med hjälp av experter inom psykologi och ekonomi har svenska Amazon utvecklat ett sätt att räkna ut om du håller i en bra exempelvis julklapp eller födelsedagspresent – eller inte!

Present i händer på flicka

Så här räknar du ut ditt eget presentvärde

Börja med att fylla i alla fält här under med ett värde från 0 till 10. Här betyder noll "inget / inte alls" medan tio betyder "väldigt mycket".

Enligt bedömningen från undersökningen (som du kan läsa mer om längre ner) så är värdet 20 och högre en indikation på att din gåva kommer att bli mycket uppskattad. Under 20 och du kanske bör fundera lite till på vad du ska köpa.

Du hittar en beskrivning till varje fält under uträkningsdelen.

Räkna ut gåvans värde här

Här är formeln

(EO x 2) + A + Ö – (S + B)

Så fungerar formeln

EO = empatisk observation

EO står för empatisk observation. Det är små signaler om vad mottagaren önskar och behöver. Den personliga aspekten är den allra viktigaste ingrediensen i en bra gåva. Därför multipliceras variabeln med två i formeln.

Exempel: Jag vet att personen behöver den här saken väldigt mycket. Empati = 7

A = användbarhet

A står för användbarhet. Det gäller att presenten har en praktisk nytta om den ska bli riktigt uppskattad.

Exempel: Prylen kan användas varje dag och har stor nytta i vardagen. Användbarhet = 10

Ö = överraskningsmomentet

Ö står för överraskningsmomentet. En överraskning signalerar ansträngning och engagemang, vilket höjer känslan av tacksamhet och glädje. Inte minst när du prickar helt rätt.

Exempel: Saken i sig själv är inte överraskande, men jag gör något lite extra som en liten oväntad guldklimp. Överraskning = 5

S = själviskt perspektiv

S står för själviskt perspektiv. Det är lätt att applicera sina egna tycken och vad man själv gillar på presenter till andra. Här blir det ett avdrag om du lägger för mycket av dig själv i beslutet.

Exempel: Om jag köper den här till personen kan jag säkert låna den själv sen. Själviskhet = 6

B = budget

B står för budget. och syftar till att du inte ska behöva överskrida din budget. Den perfekta julklappen ska inte ruinera dig, speciellt i tider med många utgifter.

Exempel: Priset är inte speciellt ansträngande för min totala månadsbudget. Budget = 3

Lästips: Du kan delbetala dina köp med Klarna. Läs mer och räkna ut hur hög månadskostnaden med Klarna delbetalning blir här.

Ett exempel: Skor

Låt oss anta att du vill köpa nya löparskor till din mamma. Du vet att hon saknar bra löparskor och inte har råda att köpa dem själv. De är mycket användbara eftersom de hjälper henne att träna oftare och överraskningsmomentet är stort eftersom de är dyra, så hon förväntar sig inte att få dem i present. Du har ingen som helst nytta av dem själv, så du vill inte låna dem och de ryms helt inom din budget.

Dina värderingar kring presenten ger dig följande värden:

  • Empatisk observation: 8
  • Användbarhet: 9
  • Överraskningsmoment: 8
  • Själviskt perspektiv: 1
  • Budget: 2

Formeln ger oss värdet 30 av 40 möjliga. Det här är en utmärkt present med ett högt gåvovärde!

Ett exempel: Ryggsäck

Ett annat exempel är att du vill köpa en ryggsäck till bror. Du vet att han behöver en ryggsäck eftersom hans gamla har gått sönder. Ryggsäcken är praktisk för dagsutflykter som din bror gillar. Han har nämnt för många att han behöver en ryggsäck, så någon överraskning blir det inte. Du tänker att den är praktisk att låna då och då, men den är lite väl dyr för vad du tänkt dig.

Dina värderingar kring presenten ger dig följande värden:

  • Empatisk observation: 7
  • Användbarhet: 6
  • Överraskningsmoment: 2
  • Själviskt perspektiv: 5
  • Budget: 7

Formeln ger oss värdet 10 av 40 möjliga. Det är en fin gåva, men kanske bör du leta efter något annat?

Så utformades formeln

Den matematiska formeln skapades utifrån en undersökning om svenska konsumenters julklappsvanor.

Undersökningen visade att fyra av tio inte tycker att de är bra på att köpa julklappar, sju av tio har fått en julklapp de inte tycker om och var tredje tillfrågad oroar sig över priset på julklappar.

Med hjälp av insikter från Yougov-undersökningen utformade psykologen Björn Hedensjö och sparekonomen Shoka Åhrman en matematisk formel åt Amazon.se som ska göra det enklare att köpa julklappar (eller egentligen vilka presenter som helst och när som helst på året).

Enligt BCW Sverige som skickade ut pressmeddelandet med formeln är den "baserad på en kvantitativ undersökning och kvalitativa observationer från vetenskaplig forskning och det rådande ekonomiska läget i Sverige".

Du ska dock ta det hela med en stor nypa salt och bara se uträkningen som en rolig grej att prova.

Vad du däremot inte behöver ta med en nypa salt är faktumet att priset inte spelar så stor roll som många tror. Det är bevisat att skillnaden mellan vad givaren tror är viktigt och vad mottagaren uppskattar ofta är stor.

Har du lite tid över till att gräva ner dig mer i psykologin bakom priset på gåvor så hitar du mer i artikeln Money can’t buy love: Asymmetric beliefs about gift price and feelings of appreciation.

Text: Daniel Haaf

Publicerad: 2023-11-28

Uppdaterad: 2023-11-28


Den här sidan är skriven av Daniel Haaf som har mer än 15 års erfarenhet som copywriter och content editor inom teknikbranschen. Förutom att skriva på rakna-ut.se så finns han även på haaf.se och allt-om-pengar.se. Innehållet på sidan är skapad efter bästa förmåga. Om du hittar felaktigheter eller vill tipsa om förbättringar så gör du det via om-sidan.