Customer Lifetime Value kan förkortas till CLV och kallas för "livstidsvärde" på svenska. Det är ett sätt att mäta kunders värde över tid. Genom att räkna ut ett CLV är det enklare att skapa lönsamhet genom att hitta rätt kunder till bolaget.
Idag räcker det inte att räkna på enskilda transaktioner där kunder bidrar kortsiktigt. Det är viktigt att hitta "rätt" kunder som tillför ett större värde till bolaget under längre tid.
Det kan exempelvis vara att kunden skaffar en årsprenumeration på en filmtjänst eller ett gym, eller att kunden köper nya prylar från en butik vid upprepade gånger under en period.
Ett bolag som har visat sig mycket effektivt på att skaffa nya kunder och behålla dem är Amazon. Bland annat genom att skapa ett stort mervärde i sina många tilläggstjänster som Amazon Prime.
Customer Lifetime Value är ett sätt att bygga en lead generation strategi för bolaget. En välgrundad strategi kan bland annat användas till optimering av webbsajten, effektivare content marketing, marknadsföring via mejl och högre avkastning på annonsering.
Det är viktigt att förstå vad Customer Lifetime Value är och vad man kan använda det till. Rätt använt så är CLV ett viktigt verktyg för att skapa en större lönsamhet i bolaget över tid. När du har ett CLV-värde så kan du bland annat använda det till följande:
Låt oss säga att du har en kund som startar en prenumeration på din ljudbokstjänst. Kunden betalar 69 kronor per månad och är en betalande prenumerant i totalt fyra år.
För att locka in kunden till din ljudbokstjänst så spenderade du 233 kronor på annonsering via Google Ads.
Du räknar ut kundens livstidsvärde genom att göra följande:
Kundens livstidsvärde är alltså 3 079 kronor.
När du har livstidsvärdet så kan du jämföra det med det genomsnittliga värdet för dina kunder.
Om du vill räkna ut livstidsvärdet på ett mer korrekt och tillförlitligt sätt så finns en mer avancerad formel än exemplet ovan.
Det finns faktiskt två formler där den ena bygger på användandet av historisk data och den andra på en förutsägning av framtida spendering.
För att räkna ut livstidsvärdet baserat på historisk data så är det enkelt. Du behöver bara multiplicera det totala transaktionsvärdet för kunden med din genomsnittliga bruttomarginal.
Om du vill räkna ut livstidsvärdet genom att förutsäga hur mycket pengar kunden kan spendera så blir det betydligt mer avancerat.
Formen är enligt följande:
CLV = AOV x F x GM x (1/CR)
Ser det knepigt ut? Ta det lugnt, här är vad formeln faktiskt innehåller:
Låt oss säga att ditt bolag totala försäljningsintäkter på 5 000 000 kronor baserat på 11 679 beställningar. Ordrarna har lagts av totalt 10 554 kunder.
Du kan nu mata in alla siffrorna i formeln för att räkna ut livstidsvärdet:
CLV = 428 x 1,11 x 0,84 x 5
Det totala livsvärdet per kund är: 1 995 kronor